Presa facuta dupa ureche dezechilibreaza piata imobiliara

Sunt multe parti implicate in piata imobiliara din Romania: agentii si agenti imobiliari, mici si mari investitori, cei care isi schimba locuinta, dezvoltatori de ansambluri rezidentiale, arhitecti etc.. Fiecare influenteaza piata intr-un fel sau altul, avand un aport mai mare sau mai mic si un efect pozitiv sau negativ. Insa, mai exista un element important in acest domeniu, poate cel mai important: mass-media. A patra putere in stat face si desface multe si in sfera imobiliara. Problema este ca nu intotdeauna informeaza corect si echidistant. De multe ori lanseaza informatii atat de „sigure si obiective”, incat isi pune amprenta asupra pietei imobiliare in mod negativ.
Atunci cand apar stiri eronate, nu ar trebui sa dam vina pe mass-media, care nu face altceva decat sa preia si sa prelucreze comunicatele de presa ale unor companii particulare sau de stat. Nu acelasi lucru se intampla atunci cand ne referim la celelalte stiluri de presa. De exemplu, in cazul interviurilor, de prea multe ori sunt intrebate despre piata imobiliara tot felul de personaje care au legaturi doar teoretice sau involuntare cu domeniul, dar sunt prezentate ca specialisti. Sau, daca intervievatul este activ pe piata, asa-zisul jurnalist nu stie sa directioneze discutia catre subiecte concrete care prezinta interes pentru cititori. Si uite-asa mai apare inca un articol despre piata imobiliara bucuresteana, total inutil prin vastitatea subiectului. Sau, mai rau, se vorbeste despre cea din Romania. Asa sunt prezentate date atat de generale, incat nu intereseaza si nu ajuta pe nimeni. Dar paginile publicatiei respective trebuie umplute cu ceva, nu-i asa?
Un alt caz extrem de interesant este acela cand „omul de presa” isi propune realizarea unei analize a pietei imobiliare, dar pune intrebari unei singure agentii imobiliare sau unui singur investitor. In felul acesta, obligatia oricarui jurnalist de a verifica informatia din cel putin trei surse diferite devine „inutila si depasita”. Din pacate, din cauza acestor oameni pripasiti din tot felul de domenii fara nicio legatura cu presa si pusi sa exercite o meserie pe care nu o cunosc, apar efecte nedorite pe piata imobiliara autohtona: cresc preturile, pentru ca „am citit in ziar ca vin investitorii straini”, se inghesuie multi intr-o zona, deoarece „ala de la revista zice ca acolo sta lumea buna”, se cumpara imobile sau terenuri intr-un anumit cartier, unde „am auzit la televizor ca vor creste preturile”, nu se achizitioneaza apartamente in blocuri noi, pentru ca „se spune la radio ca nu sunt construite bine” s.a.m.d..
Din pacate, sunt prea multe emisiuni TV sau radio, dar si publicatii care au ca subiect piata imobiliara, realizate de „jurnalisti” care nu stiu in ce cartier locuiesc, dar care vorbesc despre domeniul imobiliar ca si cum ar fi avizati. Astfel, peste noapte, nonvalorile ajung „vedete”, pentru ca mai apoi sa fie invitate la evenimente de specialitate, pentru a ne impartasi parerea lor de „experti”. Asa se intampla in Romania, unde exista prea multi patroni de mass-media care nu cunosc nici macar etapele scrierii unui articol, care nu lasa redactorii pe teren, care au un stil de conducere comunist, apreciind prezenta la serviciu, si nu rezultatele muncii, si care ii lauda pe redactorii-sefi ale caror editoriale sunt un al doilea sumar, nu stiu limba romana sau nu sunt capabili sa creeze, ci doar sa execute mecanic ordinele lor. Asadar, presa romaneasca influenteaza negativ piata imobiliara prin intermediul redactorilor nepregatiti si neprofesionisti, condusi de sefi ignoranti si obtuzi care stiu orice mai bine ca ceilalti, dar nu inteleg ce inseamna sa fi manager.

NB: Acesta este unul dintre editorialele mele din revista Planul Casei Mele.

2 thoughts on “Presa facuta dupa ureche dezechilibreaza piata imobiliara

  1. Ca unul care vin din bransa ar trebui sa nu fiu de acord cu cele spuse de autor, insa realitatea prezenta ma face sa nu am niciun contraargument.
    Asa ca poate este nevoie mai mult decat vrem sa recunoastem, noi jurnalistii, ca mai avem nevoie si astel de „trageri de urechi”, ca poate asa se mai trezeste in noi spiritul deontologic (daca il avem).
    Asa ca autorului ii spun ca daca tot a inceput sa nu se opreasca doar aici.

  2. Dupa ce a vazut acest editorial publicat, seful si patronul meu – Adrian Rus – mi-a spus ca nu am inteles nimic din presa si domeniul imobiliar despre care scriu. Mi-a explicat si de ce crede el ca este asa. Pentru ca presa nu influenteaza in niciun fel piata imobiliara; oamenii nu se iau dupa presa. Si, retoric, a pus o intrebare: cum este posibil sa creasca preturile apartamentelor din cauza presei? Toti cei cu care am stat de vorba (agenti imobiliari din toata tara, prieteni, investitori imobiliari, cunostinte etc.) au fost de acord cu mine pe aceasta tema: presa influenteaza foarte mult piata imobiliara, fiind vinovata pentru multe dintre disfunctionalitatile din domeniu (cresteri nejustificate ale preturilor, neincrederea oamenilor in agentii, stimularea speculatiilor imobiliare ce a devenit sport national s.a.m.d.). Din pacate sunt multi ageamii (jurnalisti) care sunt pusi sa scrie despre acest domeniu chiar daca nu il cunosc decat involuntar. Cei care inteleg ca nu sunt pregatiti intreaba un specialist (nu stiu cum ii gasesc tocmai pe cei care nu prea inteleg piata imobiliara) si au impresia ca au scapat. Isi inchipuie ca fac presa, fara sa tina cont ca informatia trebuie verificata din trei surse diferite. Asa apar articole in care sunt sustinute tot felul de prostii. Cine mai spune ca presa nu influenteaza piata imobiliara? Cine n-a auzit oameni care sa isi vanda mai scump apartamentul pentru ca au citit in nu stiu ce ziar ca a crescut pretul zonei? Cine?

Lasă un răspuns